سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رازهای موفقیت زندگی
قرآن آنلاین
http://s1.picofile.com/shiat/giv.gif
سخنان بزرگان
لینک دوستان

در زمان رشته‌ی دانشگاه های سراسری کنکور برگزار شده و شما با توجه به رتبه‌ای که کسب کرده‌اید ، انتخاب رشته می‌کنید ،اما انتخاب رشته ی دانشگاه آزاد حکایتی جدا دارد . دردانشگاه آزاد اسلامی انتخاب رشته در زمان ثبت نام به عمل می‌آید که معمولاً در آذر ماه می‌باشد.

هر ساله تعدادزیادی از داوطلبان را مشاهده می‌کنیم که برای انتخاب رشته‌ی دانشگاه آزاد از این مؤسسه به آن مؤسسه می روند بدون اینکه اطلاعات خاصی داشته باشند ، سرنوشت شان را به دست کسانی می دهند که معلوم نیست آیا صلاحیت لازم را دارند یا خیر؟ در این مقاله سعی داریم شما را با اصول کلی انتخاب رشته دانشگاه آزاد آشنا کنیم ونکاتی را تذکر دهیم تا خود شما هم بتوانیدبا دیدی بازتر در انتخاب رشته تان نظارت داشته باشید و حتی اگر اطلاعات لازم در مورد ترازها را در اختیار دارید خودتان بتوانید برای خودتان انتخاب رشته کنید :

1) آزمون دانشگاه آزاد در دو گروه برگزار می‌شود ، آزمون پزشکی و غیرپزشکی که هر داوطلب می‌تواند جدای از نوع دیپلم خود در هر یک از این دو آزمون و یا هر دوی آن‌ها شرکت کنند ، بنابراین یک داوطلب رشته‌ی انسانی هم می‌تواند در آزمون پزشکی شرکت کند .

2) در دانشگاه آزاد دونوع سیستم آموزشی وجود دارد ، سیستم تمام وقت و پاره وقت . اگر چه دانشگاه آزاد دلایلی را برای جدا کردن این دو نوع سیستم ابراز می‌دارد ولی عملاً این دونوع نظام آموزشی تفاوت واضحی با هم ندارند .

3) در فرم انتخاب رشته‌ی دانشگاه آزاد اسلامی برخلاف سراسری که شما صد انتخاب دارید، تنها 6 انتخاب در تمام وقت و 4 انتخاب در پاره وقت خواهید داشت و اگر داوطلبی در آزمون پزشکی هم شرکت کرده باشد 4 انتخاب دیگر هم در آزمون پزشکی خواهد داشت .

4) در فرم انتخاب رشته، گزینه ای وجود دارد به نام( انتخاب دانشگاه) که بدین معنی است اگر داوطلب در هیچ یک از انتخاب های خود قبول نشده باشد ، به دانشگاه این اجازه را می دهدکه برایش انتخاب کرده و در کد رشته/ شهری که تراز لازم را در آن کسب کرده است اورا قبول اعلام کند. برخی داوطلبان از انتخاب این گزینه ابا دارند اما بهتر است که آن را انتخاب کنید برای روز مبادا ! شایدبنا به شرایطی نتوانستید آن طور که باید درس بخوانید و در رشته های انتخابی تان قبول شوید ، حد اقل حسن این انتخاب این است که (کاچی به از هیچی ) !

5) خوب حالا پس از اینکه معلوم شد شما چند انتخاب دارید ، می رسیم به انتخاب رشته ها اما در اینجا هم یک قید وجود دارد و آن اینکه شما نمی توانید رشته های انتخابی تان از بیشتر از یک مجموعه انتخاب کنید . یعنی می‌بایست حتماً تمامی رشته‌های انتخابی شما در پاره‌ وقت و تمام وقت از یک مجموعه باشد . در دفترچه راهنمای ثبت نام رشته‌هایی که مواد درسی امتحانی آن‌ها یکسان می‌باشد ، در یک مجموعه گنجانده شده‌اند و شما می‌بایست یکی از این مجموعه‌ها را انتخاب کنید . در این مورد هم انتخاب اول‌تان را از هر مجموعه‌ای انتخاب کردید ، بقیه را هم مجبورید از همان مجموعه به زی مجموعه‌هایی تقسیم شده‌اند که مجموعه‌ی رشته‌هایی که ضرایب درس‌های مختلف در آن‌ها یکسان است را نشان می‌دهد . این کار تنها برای نشان دادن اهمیت هر درس برای هر رشته است .

6) پس از این که مجموعه‌ی مورد نظرتان را انتخاب کردید نوبت به چگونگی چینش آن‌ها می رسد. همانطور می‌دانید در انتخاب رشته‌ی دانشگاههای سراسری اولویت به هیچ وجه حائز اهمیت نیست و صرفاً علاقه است که می‌بایست مورد توجه باشد به این معنی که اگر کسی رشته‌ای را در انتخاب 100 خود قرار داده باشد و شخصی دیگری همان رشته را را در انتخاب 1 خود و نفر دوم حتی با 1 نفر دوم بهتر باشد ، نفر اول قبول می‌شود و اصلاً اهمیت ندارد که شما رشته ای را در کدام الویت قرار می‌دهید . ( البته گذشته از بحث علاقه که ملاک چینش است ) ، اما در انتخاب رشته‌ی دانشگاه آزاد وضع به گونه‌ی دیگری است : اولویت از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، مخصوصاً اولویت سلولی ومولکولی تهران مرکزی را در انتخاب اول خود قرار داده باشد و داوطلب دیگر همین کد رشته / شهر را در انتخاب دوم و فرض دیگر این است که ظرفیت پذیرش این کد/ رشته/محل 150 نفر باشد. نرم‌افزار دانشگاه آزاد به این صورت عمل می‌کند:
ابتدا تمامی کسانی که این کد رشته/ شهر را در انتخاب اول خود قرار داده‌اند به ترتیب تراز کل مرتب می‌کند سپس با در نظر گرفتن حداقل نمره تراز ، جهت قبولی در هر رشته /شهر تمامی کسانی که این حداقل را کسب کرده‌اند جدا می‌کند مثلاً تعداد آنها می‌شود 120 نفر نرم‌افزار ابتدا این 120 نفر را قبول اعلام می‌کند واضح است که کسانی که حداقل نمره قبولی را کسب نکرده‌اند مردود اعلام می‌شوند . سپس تمامی کسانیکه این کد رشته/شهر را در انتخاب دوم خود قرارداده‌ اند به همین ترتیب مرتب می‌کند وچون در این‌جا هم داوطلبان دوباره بر اساس تراز کل مرتب می‌شوند عملاً افراد بالای این لیست که نمرات تراز کل بالایی داشته‌اند ظرفیت خالی باقیمانده را پر می کنند . یعنی 30 نفر اول لیست انتخاب دومی ها هم قبول می‌شوند .

به خاطر همین معمولاً با انتخاب دوم خود قبول می‌شوند نیازمند تراز بالاتری نسبت به کسانی هستند که در انتخاب اول قبول شده‌اند .

کارنامه‌ (1)

انتخاب نام واحد دانشگاهی و رشته نمره‌ی کل نمره‌ی آخرین فرد قبول توضیحات
اول مهندسی صنایع تحلیل سیستم‌ها اراک 5883 5296 قبول

کارنامه‌ (1)

انتخاب نام واحد دانشگاهی و رشته نمره‌ی کل نمره‌ی آخرین فرد قبول توضیحات
اول مهندسی صنایع تحلیل سیستم‌ها تهران جنوب 6412 6519 مردود

6412 6579 مردود

در کارنامه‌ی (1) همانطور که می‌بینید داوطلب با نمره کل 5853 توانسته‌است در رشته مورد علاقه‌اش یعنی مهندسی صنایع اراک که در اولویت اولش بوده‌است قبول شود . در کارنامه‌ی ( 2) می بینید داوطلب دیگری هیین انتخاب را در اویت دوم خود قرار داده‌است و با وجود این که تراز او در حدود 500 نمره از داوطلب (1) بیشتر بوده مردود اعلام شده است . در کارنامه ( 2) می بینید که آخرین فرد قبول شده‌ای این انتخاب را در اولویت دوم خود قرار داده است ترازش 6579 بوده است و همین باعث شده است که داوطلب ، با تراز 6412 نتواند قبول شود .

حال واضح است که اگر این داوطلب همین کد را در انتخاب اول خود قرار می‌داد به دلیل اینکه تراز کسب شده توسط او از 5296 بالاتر بوده است یعنی حدوداً 1100 نمره از آخرین فرد قبول شده در انتخاب اول ترازش بهتر بوده است حتماً در همان رشته قبول می‌شد .

با تحقیقاتی که ما درکارنامه‌های دانشگاه‌ آزاد انجام دادیم یک چیز مسلم است و آن اینکه تراز لازم جهت قبولی در یک رشته زمانی که در انتخاب دوم قرار گیرد نسبت به وقتی که در انتخاب اول است همیشه بیشتر می‌شود از میانگین بدست آمده از کل کارنامه هایی که ما در اختیار داشتیم حدوداً تراز انتخاب دوم 900 نمره از تراز انتخاب اول بیشتر می‌شود.

به این اختلاف ایجاد شده در نمرات تراز اصطلاحاً تراز کیفی گفته می‌شود .
تذکر : تراز کیفی در اولویت دوم و بعد از ،دیگر تغییرات محسوسی ندارد چرا که تنها انتخاب اول است اهمیت ویژه دارد ، اما شما جهت چینش انتخابهایتان حتماً این نکته را در نظر داشته باشید که مثلاً اگر انتخاب دومتان رشته‌ای با تراز 5500 انتخاب کرده‌اید انتخاب پایین‌تر از آن را با 100- 200 نمره اختلاف انتخاب کنید، دلیل آن هم واضح است چرا که وقتی که شما رشته ای با تراز 5500 را قبول نشوید احتمالاً انتخاب بعدی شما هم ترازی در همین حدود داشته باشد در آن رشته هم قبول نخواهید شد و یک شانس خود را هدر داده‌اید .

پس اگر بخواهیم جمع بندی کنیم .

1- انتخاب اول که می‌بایست با دقت تمام انتخاب شود .

2- در صورتیکه به ترازهای کیفی ( همان تراز لازم جهت قبولی ، وقتی که کد رشته / شهری را در انتخاب دوم قرار می‌دهیم ) دسترسی داشته باشیم که با توجه به همان عددها اولویت دوم را انتخاب می‌کنیم .

3- در انتخاب سوم به بعد هم فاصله 100-200 نمره ای را رعایت می‌کنیم . اما اگر به ترازهای کیفی دسترسی نداشتید به ترتیب زیر عمل کنید :

رشته‌های تمام وقت رشته‌های پاره ‌وقت

1- اولویت اول --- 6700

2- اولویت دوم --- 5700

3- اولویت سوم --- 5500

4- اولویت چهارم --- 5300

5- اولویت پنجم ---5100

6- اولویت ششم ---5000

7- اولویت هفتم انتخاب دانشگاه را که حتماً علامت می زنید .

8- اولویت اول --- 6400

9- اولویت دوم --- 5500

10- اولویت سوم --- 5200

11- اولویت چهارم --- 5000

چند نکته‌ی مهم :

1) به کمک کنکورهای آزمایشی ارزیابی درستی از وضعیت فعلی درسی خود داشته باشید و وضعیت خودتان را تا کنکور ، واقع بینانه پیش‌بینی کنید .
2) در پیش‌بینی وضعیت آینده واقع‌بینی را سر لوحه کار خود قرار دهید و با مشاورتان مشورت کنید . انتخاب شما نباید بلند پروازانه باشد چرا که شانس قبولی در رشته‌ای که می توانید قبول شوید را از شما سلب می‌کند ، ضمن اینکه نباید خودتان را دست کم بگیرید .

3) هر ساله ترازهای لازم جهت قبولیدررشته‌های مختلف از سوی دانشگاه آزاد منتشر می‌شود . حتماً با مطالعه این ترازها و درصدهای لازم جهت کسب این ترازها انتخاب‌هایتان انجام دهید چرا که انتخاب رشته‌ی دانشگاه آزاد بدون در دست داشتن اطلاعات لازم بسیار پرخطا خواهد بود .

4) تأکید دانشگاه آزاد خصوصاً برای خواهران ، بر بومی‌سازی می‌باشد . پس سعی نمائید حتی‌المقدور انتخاب اول خود را بصورت بومی انجام دهید .
5) ملاکهای بومی‌بودن بر اساس سه فاکتور می‌باشد :

الف: محل تولد ب: محل تحصیل ج : محل سکونت

6) در آخر اینکه شما می‌توانید برای مشاوره در زمینه‌ی انتخاب رشته ویا اطلاع از تراز

رشته محل‌ها ، به مشاور مدرسه مراجعه فرمائید.

منبع : اینترنت


[ چهارشنبه 90/5/5 ] [ 12:0 صبح ] [ عظیمی پور ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ
امکانات وب

.

.