سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رازهای موفقیت زندگی
قرآن آنلاین
http://s1.picofile.com/shiat/giv.gif
سخنان بزرگان
لینک دوستان

 قبل از هر چیز و پیش از آغاز کلام، لازم میدانم که فرا رسیدن این ماه مبارک رمضان را خدمت تمامی مسلمانان، به خصوص داوطلبان عزیزی که با توکل خدا سرگرم مطالعهی دروس خود هستند، تبریک عرض کنم. 

روزهداری در فصول گرم نظیر همین ماه رمضان، مستلزم این است که فرد روزهدار اطلاعات و آگاهیهای لازم در ارتباط با نحوهی تغذیه صحیح در وعدهی افطار تا وعدهی سحر را داشته باشد تا بتواند ساعات روزهداری را با موفقیت و سلامتی طی کند. 

داوطلبانی که در ماه مبارک رمضان به مطالعهی دروس خود مشغول هستند، باید بدانند که با پیروی از یک الگوی صحیح غذایی، نه تنها میتوان بر گرسنگی و ضعف غلبه کرد، بلکه میتوان با تمرکز و یادگیری مناسب به مطالعهی دروس ادامه داد. 
 آنچه که در طول ایام ماه رمضان در رابطه با افزایش توان روزهدار در امر مطالعه اهمیت دارد، این است که فرد روزهدار بداند چه مواد غذایی مصرف کند تا در طول روز دچار نوسانات قند خون نشود؛ پس یک نکتهی کلیدی این است که در وعدهی سحر به جای استفاده از قندهای ساده نظیر شلهزرد، حلوا، قند و شکر، شیرینی، مربا و عسل از قندهای مرکب نظیر نان، برنج و ماکارانی استفاده شود؛ چرا که مصرف قندهای ساده به سرعت، سبب افت قند خون میشود، لذا مطالعه کننده در همان ساعات ابتدایی روز دچار افت قند خون شده و این مسأله، سردرد و عدم تمرکز در یادگیری را به همراه دارد. 

یکی از بهترین وعدههای غذایی در ماه مبارک رمضان، در وعدهی سحر، ماکارانی میباشد. ماکارانی حاوی نشاستهای است که دیر هضم است و مدت زمان بیشتری فرد را سیر نگه میدارد. به طوری که بعد از مصرف این وعدهی غذایی، فرد حدود 6 ساعت احساس گرسنگی نخواهد کرد. به طور کلی، مواد غذایی نانی، بهتر از مواد غذایی حاوی برنج، سبب سیری و افزایش تمرکز داوطلب روزهدار خواهد شد. 

هدف اصلی در ماه مبارک رمضان این است که در طول ساعات ابتدایی روز که داوطلب بیشترین توان یادگیری را دارد، غذای اصلی مغز یعنی قند گلوکز تأمین شود. اگر میخواهید بهترین بازده را در ساعات ماه مبارک رمضان داشته باشید، به جای مصرف مواد غذایی گوشتی در وعدهی سحر، از مواد غذایی نشاستهای نظیر سیبزمینی، نان، برنج و به خصوص ماکارانی استفاده کنید. 

از نکات مهم برای تمرکز و یادگیری در طول روزهای ماه رمضان، تنظیم آب بدن است. برخی به اشتباه فکر میکنند که در وعدهی سحر باید تعداد بسیاری لیوان آب نوشید، غافل از این که ما به شما داوطلب کنکور توصیه میکنیم که به جای مصرف این همه آب، مواد غذایی استفاده کنید که سبب دفع آب از بدن نشود. به عنوان مثال، مصرف چای به دلیل دارا بودن مقادیر بالای کافئین، دفع ادرار را فزایش داده، لذا فرد دچار بیآبی و تشنگی میشود. 

البته چنانچه بسیار علاقمند به مصرف چای در وعدهی سحر هستید، حتماً آن را کمرنگ بنوشید تا غلظت کمتری از کافئین به بدن وارد شود. یکی از بهترین مواد غذایی که سبب نگهداری آب در بدن و رفع تشنگی در ساعات روز ماه مبارک رمضان میشود، مصرف میوهجاتی نظیر زردآلو، هلو و انگور در وعدهی سحر میباشد. این نکته را فراموش نکنیم که جهت افزایش تمرکز و تأمین قند کافی برای سلولهای مغزی، چه در وعدهی افطار و چه در وعدهی سحر، از نان سبوسدار نظیر نان سنگک استفاده کنید؛ چرا که نان سنگک به دلیل دارا بودن سبوس، کمتر سبب افت ناگهانی قند خون خواهد شد.

کلسیم و فسفر در بسیاری از واکنشهای سیستم مغزی و آزاد کردن انرژی در بدن نقش دارند، لذا از آنجا که در ماه مبارک رمضان، تعداد وعدههای غذایی کمتر میشود، متأسفانه برخی از داوطلبان نسبت به مصرف شیر و ماست، غافل میشوند. مصرف شیر ولرم، چه در وعدهی سحر و چه افطار، بسیار مؤثر میباشد. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامینهای گروه B و ویتامین E نظیر آجیل و گردو در وعدهی شام بعد از افطار بسیار در تمرکز و حافظه مؤثر است.

مصرف تخم مرغ پخته، به خصوص در وعدهی افطار میتواند پروتئینهای مورد نیاز برای واکنشهای مغز را فراهم آورد.


[ پنج شنبه 90/5/13 ] [ 2:0 عصر ] [ عظیمی پور ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ
امکانات وب

.

.