سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رازهای موفقیت زندگی
قرآن آنلاین
http://s1.picofile.com/shiat/giv.gif
سخنان بزرگان
لینک دوستان

25 کلمه‌ای که کودکان باید تا سه سالگی فراگیرند

جواب دادن به سوالات بچه ‌ها درمورد رابطه ‌جنسی یکی از سخت‌ترین مسئولیت‌ها از دیدگاه والدین است.

حتی والدین خیلی مطمئن به خود هم وقتی می خواهند درمورد این موضوعات با فرزندشان صحبت کنند زبانشان بند می‌آید. اما به هیچ عنوان نباید از حرف زدن درمورد این موضوع خودداری کنید. با جواب دادن به سوالات فرزندتان، می‌توانید به آنها کمک کنید با احساساتی سالم بزرگ شوند.
چه زمان کودکان درمورد رابطه‌ جنسی کنجکاو می‌شوند؟

بچه‌ها هم انسان هستند و درنتیجه موجوداتی جنسی. درک این مسئله برای والدین خیلی سخت است، همانطور که فکر کردن به فعالیت جنسی والدین برای بچه‌ها سخت است. اما حتی نوزادان هم نسبت به بدن خود کنجکاوی‌هایی دارند که کاملاً سالم و طبیعی است.
کودکان چه نوع رفتار جنسی نشان می‌دهند؟

کودکان نوپا معمولاً وقتی لخت هستند، مثلاً در حمام یا وقتی پوشک آنها عوض می‌شود، به خود دست می‌زنند. در این مرحله رشد، آنها هیچ احساس شرم و خجالتی ندارند. واکنش والدین به آنها نشان می‌دهد که رفتارشان قابل‌قبول است یا خیر.کودکان نوپا نباید در چنین مواقعی سرزنش شوند یا از اینکه به بدن خود علاقه دارند احساس خجالت کنند. بچه‌ها کاملاً طبیعی است که به کشف بدن خود علاقه نشان دهند. بعضی از والدین تصمیم می‌گیرند که این رفتارهای فرزندشان را به کل نادیده بگیرند. برخی نیز با تصور اینکه این مسئله کاملاً شخصی است، به فرزندان خود می‌فهمانند که این رفتارها را باید در خلوت خود انجام دهند.

والدین فقط زمانی باید نگران شوند که این دست‌ زدن‌ها و لمس‌کردن‌های خود بیشتر از هر فعالیت دیگری فرزنداشان را درگیر کند. گاهی ‌اوقات قربانیان آزارجنسی به شدت به تحریک خود عادت می‌کنند.

آیا استفاده از اسم‌ مستعار برای نواحی شخصی بدن اشکالی ندارد؟

وقتی فرزندتان به سه سالگی می‌رسد، والدین تصمیم می‌گیرند که واژه‌های آناتومیکی فرزندشان را تصحیح کنند. ممکن است کاملاً پزشکی و علمی به نظر برسد اما هیچ دلیلی ندارد که وقتی کودک می‌تواند واژه علمی اندام موردنظر را بیان کند، اینکار را نکند. این کلمات باید بدون هیچ خجالتی به کودک آموزش داده شود. به این صورت کودک یاد می‌گیرد که آنها را به درستی و بدون خجالت استفاده کند.

درواقع، این کاری است که اکثر والدین انجام می‌دهند. آمار نشان می‌هد که 67 درصد از والدین استفاده از واژگان اصلی اندام‌های تناسلی را ترجیح می‌دهند.

وقتی کودکی می‌پرسد بچه از کجا می‌آید، چه جوابی به او می‌دهید؟

برحسب سن کودک، می‌توانید بگویید که کودک از تخمی که در رحم مادر است (همانطور که به شکمتان اشاره می‌کنید) رشد می‌کند و از یک محل خاص که واژن نامیده می‌شود بیرون می‌آید. نیازی به توصیف عمل نزدیکی زن و مرد نیست زیرا بچه‌های خیلی کوچک این موضوع را درک نمی‌کنند.

اما می‌توانید بگویید که وقتی زن و مردی همدیگر را دوست داشته باشند، دوست دارند که به هم نزدیک شوند. به آنها بگویید که اسپرم مرد وارد تخمک زن می‌شود و بعد بچه به وجود می‌آید. اکثر بچه‌های زیر 6 سال این پاسخ را می‌پذیرند. سعی کنید تا جاییکه می‌توانید پاسخی روشن و واضح به آنها بدهید و خواهید دید که با کمی اطلاعات فرزندتان قانع خواهد شد.

اگر بچه‌ها را مشغول دکتربازی (نشان دادن نواحی خصوصی بدنشان به همدیگر) دیدید چه باید بکنید؟

بچه‌های بین 3 تا 6 سال بیشتر دکتربازی می کنند. والدین بسیاری نسبت به این مسئله واکنش شدید نشان می‌دهند. سرزنش زیاد از حد راه برخورد با این مسئله نیست. اما نباید هم اینطور باشد که این رفتار را نادیده بگیرید. معمولاً حضور یکی از والدین برای متوقف کردن بازی کافی خواهد بود.

بهتر است در آن لحظه توجه فرزندتان را به یک فعالیت دیگر جلب کنید. بعد با آرامش بنشینید و با او حرف بزنید. برای او توضیح دهید که بااینکه علاقه او به بدن خود و دوستش را درک می‌کنید اما از آدمها انتظار می‌رود که در مکان‌های عمومی و جلوی دیگران بدن خود را بپوشانند. با این روش بدون اینکه باعث شوید فرزندتان احساس گناه کند، برای او محدوده تعیین کرده‌اید.

در این سن می‌توانید درمورد تماس‌های خوب و بد هم با آنها حرف بزنید. به آنها بگویید که بدنشان مال خودشان است و آنها حق خصوصی نگه داشتن آن را دارند. اگر دوست نداشته باشند هیچکس حق دست زدن به آنها را ندارد. به آنها بگویید که اگر کسی طوری به آنها دست زد که عجیب و بد بود، باید از او بخواهند که اینکار را متوقف کند و حتماً به شما در آن مورد خبر دهند. برایشان توضیح دهید که باید هر چیزی که باعث ناراحتی‌شان می‌شود و حس بدی به آنها می‌دهد را باید به شما بگویند.

چه زمان باید والدین درمورد رابطه ‌جنسی با فرزندانشان صحبت کنند؟

هیچوقت! فهمیدن درمورد رابطه‌جنسی نباید به طور کامل در یک جلسه صورت گیرد. باید طی یک فرایند که کودک به مرور زمان آنچه لازم است را یاد بگیرد. باید هر موقع سوالی داشتند به سوال آنها پاسخ دهید تا کنجکاوی طبیعیشان ارضا شود.

اگر فرزندتان هیچ سوالی درمورد رابطه‌جنسی از شما نمی‌پرسد، نباید از این موضوع رد شده و آن را نادیده بگیرید. تا سن 5 سالگی، می‌توانید کتاب‌هایی را به بچه‌ها معرفی کنید که این مقوله را با توجه به سطح و سن کودک آموزش می‌دهند. والدین معمولاً نمی‌دانند چطور باید این موضوعات را مطرح کنند، اما کتاب‌های بسیار خوبی در این زمینه برای بچه‌ها وجود دارد.

از چه سنی باید جلوی لخت گشتن در خانه گرفته شود؟

خانواده‌ها استانداردهای خاص خود را برای برهنگی، حیا و شخصی بودن دارند. بااینکه ارزش‌های هر خانواده متفاوت است اما شخصی‌سازی مسئله‌ای مهم است که همه بچه‌ها باید یاد بگیرند. والدین باید محدوده‌های شخصی‌سازی را مثل سایر قوانین خانه برای فرزندانشان توضیح دهند تا آن را با گناه یا پنهان‌کاری اشتباه نگیرند. آنها از محدودیت‌ها و قوانینی که برایشان می‌گذارید یاد می‌گیرند.
والدین تا چه حد می‌توانند به مدرسه برای آموزش روابط‌ جنسی به فرزندانشان اتکا کنند؟

والدین باید آموزشات مربوط به روابط‌جنسی را خیلی قبل از وارد شدن بچه‌ها به مدرسه شروع کنند. شروع آموزش جنسی در مدرسه و کلاس متفاوت است؛ بسیاری مدارس اینکار را در کلاس پنجم یا دوره راهنمایی انجام می‌دهند. والدین باید همیشه برای پاسخگویی به سوالات فرزندانشان در این زمینه آماده باشند. مدرسه بیشتر از آنکه این مسئله را به صورت اعتقادی و ارزشی مطرح کند، از دید علمی برای کودکان توضیح می‌دهد. از این رو شناساندن این موارد به کودکان وظیفه شماست.
در چه سنی باید درمورد عادت‌ماهیانه به دخترها توضیح داده شود؟

دخترها (و البته پسرها هم) باید در سن 8 سالگی اطلاعاتی درمورد عادت‌ماهیانه پیدا کنند که قسمتی از آن احتمالاً در مدرسه در اختیار آنها گذاشته می‌شود. کتاب‌های اموزشی موجود نیز می‌تواند به آنها در این زمینه کمک کند اما مادران هم باید تجربیات خود را با دخترهایشان درمیان بگذارند مثل اینکه خودشان در چه سنی برای اولین بار عادت‌ماهیانه شدند، اینکه چه حسی داشتند و همه چیز چطور پیش رفت.


[ شنبه 91/1/19 ] [ 11:38 عصر ] [ عظیمی پور ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ
امکانات وب

.

.